Voor wie geen roze bril, maar helderheid over financiën wil.
Aanzuigeffect
  • Aanzuigeffect

Aanzuigeffect

Mensen gaan eerder solliciteren als de kans om een baan te vinden groter is. Dit heet het aanzuigeffect. Anders gezegd is het effect van een grotere werkgelegenheid dat meer mensen zich op de arbeidsmarkt aanbieden.

Redenatie Aanzuigeffect

Als het economisch beter gaat, zijn er meer banen. Als er meer banen zijn, blijken meer mensen te solliciteren dan wanneer het economisch slechter gaat. Conclusie: een grotere werkgelegenheid heeft een ‘aanzuigend effect’ op mensen om zich aan te bieden op de arbeidsmarkt.

Voorbeeld Aanzuigeffect

Marije is gestopt met werken als accountmanager toen ze kinderen kreeg. Toen de kinderen naar de middelbare school gingen, wilde ze eigenlijk weer eenzelfde baan. Doordat het economisch niet goed ging, was er er op dat moment weinig werk. De arbeidsmarkt is inmiddels weer aangetrokken, waardoor het aantal vacatures is toegenomen. Nu voor haar de kans groter is om een baan te vinden, besluit Marije om te gaan solliciteren.

Het tegenovergestelde van aanzuigeffect is het ontmoedigingseffect.

Advertentie

2018-05-21T15:31:44+00:00Categorie: Economie|Tags: , |

Over de auteur:

Scholto Bos
Scholto was docent economie en M&O op een middelbare school en werkte als consultant bij onderzoeks- en adviesbureau Zenc. Vervolgens was hij 9 jaar werkzaam bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Sinds 2015 is hij oprichter & uitgever bij Finler Media.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt cookies. Akkoord