Wat is de opzegtermijn en hoe moet ik mijn creditcard opzeggen?

Er is helaas geen overstapservice, maar opzeggen is eenvoudig. Bij de meeste creditcardverstrekkers kun je met één muisklik je creditcard opzeggen. Telefonische opzegging kan vaak ook. Heb je inmiddels een andere creditcard aangevraagd? Wacht dan met het stopzetten tot je nieuwe kaart is goedgekeurd.

Wat is de opzegtermijn en hoe moet ik mijn creditcard opzeggen?

Er is helaas geen gratis overstapservice, maar opzeggen is eenvoudig. Bij de meeste banken en creditcardverstrekkers kun je met één muisklik je creditcard opzeggen. Telefonische opzegging kan vaak ook nog. Heb je inmiddels een andere creditcard aangevraagd? Wacht dan met het stopzetten van je oude kaart tot je nieuwe goedgekeurd is. Lees verder voor uitleg.

Creditcard aanvragen
Creditcard blokkeren
e-mail deze pagina | stel een vraag

Inhoudsopgave

Opzegtermijn creditcard

De opzegtermijn is 1 maand. Voor zakelijke creditcards soms 2 maanden. Wij kennen geen creditcards waar opzeggen langer duurt. Je zit in ieder geval nooit vast aan een jaarcontract en het kost weinig tijd om stop te zetten.

Na opzegging word je kaart geblokkeerd. Eventuele openstaande betalingen worden afgeschreven en je account wordt afgesloten. Voor een rustiger gevoel kun je de kaart doorknippen, maar dat is eigenlijk niet nodig. Je creditcardnummer is geblokkeerd, dus niemand kan er nog misbruik van maken.

Telefonisch opzeggen

Telefonisch opzeggen

De meeste creditcards van Nederland worden verzorgd door ICS (International Card Services). De helpdesk is bereikbaar van 07.00 tot 24.00 uur en op zaterdag van 08.00 tot 24.00 uur. Ga naar de ICS contactpagina voor een overzicht van telefoonnummers per soort en merk.

Ook American Express is telefonisch opzegbaar. Een medewerker vraagt wat je met je opgespaarde Miles of Rewards wilt. Het is zonde als die komen te vervallen. Bellen kan op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur naar 020 504 8000. Zakelijke gebruikers kunnen contact opnemen via 020 504 8700.

De creditcard van Knab wordt uitgegeven door Qander. De helpdesk is op werkdagen te bereiken op 073 646 2530 van 09.00 uur tot 17.30 uur. Bij ING en Rabobank kun je alleen opzeggen door in te loggen op Mijn ING en Rabo Online Bankieren. Het is ook mogelijk met je identiteitsbewijs naar een regiokantoor te gaan. Een baliemedewerker helpt je met het invullen van het opzegformulier.

Schriftelijk creditcard opzeggen

Online of schriftelijk opzeggen

Het is het snelst om online op te zeggen. Dan sta je niet in een telefonische wachtrij of krijg je een medewerker aan de lijn die je probeert te overtuigen om klant te blijven. Als je bij ABN AMRO, ANWB, SNS Bank etc. zit kun je inloggen op MijnICS. Klik op ‘Contact’ geef in een bericht aan dat je op wilt zeggen. Wil je liever een brief sturen? Volg dan de instructies op deze pagina.

Ook bij American Express kun je zowel online als schriftelijk opzeggen. Informatie en het correspondentieadres vind je hier. Je kunt er ook voor kiezen om te downgraden naar een goedkopere versie en je account nog een tijdje aan te houden om je spaarpunten op een later tijdstip te kunnen verzilveren.

Bij de Rabobank moet je goed opletten of je creditcard bij de prijs van het betaalpakket is inbegrepen. Als dat niet het geval is, kun je via deze pagina stopzetten. Bij de ING Bank moet je deze stappen volgen. Bij beide banken kun je niet schriftelijk opzeggen.

Creditcardverlenging

Vooruitbetaling en verlenging

Iedereen betaalt een vast bedrag per jaar vooruit. Dit wordt ook wel de kaartbijdrage genoemd. Dit zijn de kosten die je betaalt ongeacht je wel of geen gebruik maakt van je kaart. Als je opzegt wordt de teveel betaalde bijdrage naar rato teruggestort. Dit gaat automatisch. Stel dat je €20,- per jaar betaalt en je zegt na 9 maanden op, dan krijg je de bijdrage van de laatste 3 maanden (€5,-) terug.

Alle contracten worden stilzwijgend verlengd. Als je creditcard vervalt (zie datum op de voorkant van je kaart) krijg je automatisch een nieuwe thuisgestuurd. Je pincode en creditcardnummer blijven hetzelfde. Ter beveiliging is je kaart geblokkeerd. In de brief staat vermeld hoe je hem in een paar stappen online kunt activeren.

Wettelijke bedenktijd

Wettelijke bedenktijd

Ben je een nieuwe klant en besluit je na ontvangst dat je afziet van de aankoop? Dan heb je recht op 2 weken wettelijke bedenktijd. Dit geldt alleen als je de aanvraag via internet hebt ingediend. Je kunt zonder opgaaf van reden je creditcard opzeggen door contact op te nemen via één van de bovenstaande telefoonnummers. Je kaart wordt direct geblokkeerd en betaalde kosten worden teruggestort op je rekening.

Als je te laat bent, zit je gewoon aan de opzegtermijn van 1 maand vast en worden de kosten voor de maanden dat je klant bent geweest naar rato verrekend met de kaartbijdrage. Op zich is dat ook geen financiële ramp. Wat dat betreft hebben creditcardmaatschappijen geen ondoorzichtige regels of grote barrières opgeworpen om je lidmaatschap stop te zetten.