Mensen gaan eerder solliciteren als de kans om een baan te vinden groter is. Dit heet het aanzuigeffect. Anders gezegd is het effect van een grotere werkgelegenheid dat meer mensen zich op de arbeidsmarkt aanbieden.
Redenatie Aanzuigeffect
Als het economisch beter gaat, zijn er meer banen. Als er meer banen zijn, blijken meer mensen te solliciteren dan wanneer het economisch slechter gaat. Conclusie: een grotere werkgelegenheid heeft een ‘aanzuigend effect’ op mensen om zich aan te bieden op de arbeidsmarkt.
Voorbeeld Aanzuigeffect
Marije is gestopt met werken als accountmanager toen ze kinderen kreeg. Toen de kinderen naar de middelbare school gingen, wilde ze eigenlijk weer eenzelfde baan. Doordat het economisch niet goed ging, was er er op dat moment weinig werk. De arbeidsmarkt is inmiddels weer aangetrokken, waardoor het aantal vacatures is toegenomen. Nu voor haar de kans groter is om een baan te vinden, besluit Marije om te gaan solliciteren.
Het tegenovergestelde van aanzuigeffect is het ontmoedigingseffect.