Een advertentieovereenkomst, ook wel advertentiecontract, is een afspraak tussen een adverteerder en de aanbieder van een advertentieruimte. Dit kan offline en online zijn. Bij offline kun je aan een krant, tijdschrift of andere periodieke uitgave denken, zoals een stichtings- of verenigingsblad. Bij online kun je denken aan een bannerruimte of advertorial op een website of in een app. Je kunt dit modelcontract ook gebruiken voor een podcast of vlog met daarin betaalde promotie.
De prijsafspraken vul je zelf in. Ook moet je zelf invullen hoe bestanden aangeleverd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan papierformaten, IAB-formaten (bekijk pdf) of extensies van aan te leveren foto’s, audio of videomateriaal.
Deze Voorbeeld Advertentieovereenkomst bevat afspraken over:
- regels omtrent de advertentie;
- prijs;
- aanbetaling;
- afrekening;
- plaatsing;
- overmacht;
- annulering;
- aansprakelijkheid.
Betalingen zijn opgedeeld in een aanbetaling (vooraf) en een eindafrekening. Advertentiemateriaal kan onder voorwaarden worden geweigerd. Zo mag het niet aanstootgevend, beledigend of misleidend zijn. Ook mag er geen inbreuk worden gemaakt op auteurs- en merkrechten.
N.B.: dit model kan ook door gezelschapsverenigingen worden gebruikt, maar vaak is een sponsorovereenkomst dan meer geschikt.
dan-toch –
Gewoon direct het contract in je e-mail. Verder geen opmerkingen.