Wat is een distributieovereenkomst?
Distributeurs kopen producten in van een producent of leverancier. Zij verzorgen de marketing en verkoop, meestal in een bepaald gebied. Dit kan om een regio, provincie, maar ook voor een heel land of werelddeel zijn. Bij een distributieovereenkomst maken een leverancier en een distributeur afspraken over de prijs en het afzetgebied.
Voor een dergelijk contract gelden geen vaste regels. Spreek af of de distributeur namens jou bevoegd is om reclame te maken en andere promotiemiddelen in te zetten. Je mag een distributieovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd afsluiten. Strikte afspraken over klantvergoeding zijn ook mogelijk. Extra clausules over een minimale afname en concurrentiebeding zijn ook opgenomen in dit voorbeeld.
Waarom distributeurs?
Leveranciers ontbreekt het meestal aan een effectief verkoopnetwerk om hun product te verkopen. Zij zijn vooral druk met het ontwikkelen van nieuwe producten en de verbetering van hun huidige productlijn. Zeer begrijpelijk. Het opzetten van een verkooporganisatie is een vak apart. Dit kost tijd en geld en zit niet in het DNA van de organisatie.
Distributeurs regelen de marketing en verkoop. Zij zijn gespecialiseerd in de afzetmarkt (in binnen- en buitenland) en organiseren namens jou de sales. Het belangrijkste voordeel is dat ze bij jou inkopen. Als het een distributeur niet lukt om te verkopen, hebben zij een overtollige voorraad. Niet jij. In juridische termen handelt een distributieorganisatie voor eigen rekening en risico.
Wahid Al. M –
Scheelt kosten, tijd en geen ongewenste mail om je meer proberen te verkopen.