Op het internet bieden webshops allerlei producten aan. Inmiddels zijn bijna alle producten die in fysieke winkels liggen nu ook online te koop. Het online kopen en verkopen van producten wordt e-commerce genoemd. E-commerce (ook wel electronic commerce) omvat alle handel via het internet. In enge zin omvat e-ecommerce alleen de elektronische transactie. In brede zin vallen onder de definitie ook alle gerelateerde bedrijfsprocessen, zoals distributie, online marketing en communicatie met de klant. Internet is hierbij niet het doel, maar het middel om het doel te bereiken. Hierdoor gaat e-commerce meer over ‘commerce’ dan over de ‘e’. Wanneer online shopping wordt gedaan op een mobiel apparaat, zoals een smartphone, dan wordt er ook wel gesproken van m-commerce (mobile commerce).

Advertentie

Op zoek naar een creditcard voor meer betaalgemak? Je vindt ze hier allemaal. Een creditcard aanvragen doe je op finler.nl.

Definitie

E-commerce is een verzamelterm voor alle handel via elektronische netwerken. Het belangrijkste elektronische netwerk is het internet.

Inleiding

E-commerce is gebaseerd op innovaties uit de jaren ’70, zoals electronic data interchange (EDI) en electronic fund transfers (EFTs), die het mogelijk maakten om geld elektronisch van een account naar een ander account over te maken. Alhoewel de ontwikkeling van internet teruggaat naar de jaren ’60, bestaat e-commerce sinds 1991, toen het internet voor het algemene publiek werd opengesteld en het HTTP-protocol werd ontwikkeld. Toegang tot internet ging in die tijd nog door middel van een inbelmodem. Enkele pioniers begonnen producten te verkopen op internet. Zo verkocht Amazon.com zijn eerste boek in 1995. Niet lang daarna kwam de doorbraak van internet bij het grote publiek en kregen steeds meer mensen internettoegang. In 1997 was de introductie van breedband internet via de kabel in Nederland, waardoor de snelheid van internet toenam. In 2000 werd de huidige versie van de HTTPS-standaard geïntroduceerd. Sinds die tijd is e-commerce jaarlijks gegroeid.

E-commerce in Nederland

Eén van de meest populaire activiteiten op het internet is online winkelen. In het laatste kwartaal van 2015 waren er 11,0 miljoen Nederlanders die een online aankoop hebben gedaan. Vergeleken met de 17 miljoen inwoners die Nederland telt, is dit ongeveer 64,7% van de totale bevolking. Aangezien er ook veel kinderen zijn, worden vaak alleen mensen van 15 jaar of ouder meegeteld in de statistieken. Als je het zo bekijkt, heeft in 2015 ongeveer 87% van de Nederlanders van 15 jaar of ouder een online aankoop gedaan.

Er zijn sinds 2015 meer webshops in Nederland dan fysieke winkels. Er zijn ongeveer 100.000 actieve webshops in Nederland. In termijn van omzet zijn de fysieke winkels echter nog veel groter dan de webshops. Het aandeel van webshops in de totale bestedingen is 21%.

In onderstaande grafiek kun je uitgaven aan e-commerce in Nederland over de jaren heen vinden. In 2015 gaven Nederlanders ruim 16 miljard euro uit online. Populaire branches voor e-commerce zijn food, home & garden, speelgoed, huishoudelijke elektronica en consumenten elektronica.

Gevolgen voor koopgedrag

E-commerce heeft grote gevolgen voor de traditionele retail. Door de mogelijkheid van online shoppen is door de jaren heen het koopgedrag van consumenten veranderd. Het gaat dan niet alleen om online shoppen, maar ook om de rol van internet in het aankoopproces. Internet wordt geregeld gebruikt als oriëntatiekanaal, waarna consumenten het product gaan proberen (en kopen) in een fysieke winkel. Redenen die mensen hiervoor noemen zijn het niet kunnen zien/voelen/passen van een product, een aanbieding in een winkel, het product niet direct mee kunnen nemen, gebrek aan persoonlijk contact en verzendkosten. Andersom zijn er ook consumenten die in een winkel uitzoeken wat ze willen, en vervolgens op internet de aankoop doen. Redenen die mensen hiervoor noemen zijn de prijs, het gemak, dat het product niet verkrijgbaar was in de winkel of de beperkte openingstijden van de winkel. Het switchen tussen online en offline in het aankoopproces wordt channel switching genoemd. Wel zijn er bepaalde categorieën producten die vaker online dan offline worden gekocht en andersom. Zo worden levensmiddelen en optiek voornamelijk in de winkel gekocht, terwijl reisaankopen voornamelijk via internet worden gekocht.

Voor- en nadelen van e-commerce

Vergeleken met traditionele retail biedt E-commerce bedrijven vele voordelen, maar er zitten ook enkele nadelen aan e-commerce.

De voordelen van e-commerce zijn als volgt:

  • Het is een extra verkoopkanaal. Vroeger bestond enkel de fysieke winkel en nu kan een bedrijf fysieke winkels plus een webshop hebben.
  • Het heeft lage kosten. Webshops hoeven niet op een A-locatie in het stadscentrum te zitten en besparen op deze manier dure huurkosten van het pand. Veel webshops hebben een magazijn op een bedrijventerrein, waar grond veel goedkoper is per vierkante meter dan in het stadscentrum. Ook hebben webshops minder werknemers nodig dan fysieke winkels. Hierdoor hebben webshops lagere kosten dan fysieke winkels.
  • Het is altijd beschikbaar. Een webshop is altijd open, terwijl een fysieke winkel bepaalde openingstijden heeft. De openingstijden van winkels zijn landelijk geregeld in de Winkeltijdenwet uit 1996. Op lokaal niveau willen deze regels nog wel eens verschillen. Zo moeten in sommige gemeenten de winkels ook gesloten blijven op zondag, terwijl webshops 24 uur per dag open zijn. Op deze manier bieden webshops consumenten veel meer gemak.
  • Er is een groot assortiment aan producten en diensten. Traditionele winkels betalen veel geld per vierkante meter aan huur. Tegelijkertijd is er maar een beperkt aantal vierkante meter in een winkel. Hierdoor moeten winkels kiezen welke producten ze in hun assortiment opnemen. In de praktijk worden dan meestal de producten gekozen die goed verkopen, oftewel de ‘bestsellers’. Vele niche producten halen de traditionele winkels niet, omdat de reikwijdte van de meeste winkels niet genoeg is om niche producten commercieel interessant te maken. Webshops zijn niet gelimiteerd aan dure winkelvloeren op A-locaties. Hierdoor hebben webshops meer ruimte om een groter assortiment op te nemen, inclusief een variëteit aan niche producten. Het totale volume van niche producten is veel groter dan het totale volume aan bestsellers, waardoor er in totaal meer wordt verdiend op niche producten. Dit verschijnsel wordt ook wel de long tail genoemd.
  • Een groot bereik. Webshops kunnen zich richten op zowel een nationaal als een internationaal publiek. Er kunnen producten worden verkochten aan mensen over de hele wereld.
  • Webshops kunnen meer data verzamelen dan fysieke winkels. Zo hebben webshops veel beter inzicht in het consumentengedrag dan traditionele winkels.

De nadelen van e-commerce zijn als volgt:

  • Er is geen fysiek contact. Hierdoor kunnen consumenten de producten niet voelen, horen, zien, ruiken of proeven. Ook is het moeilijker om de aandacht van mensen vast te houden. Zo kunnen mensen met een klik een website verlaten.
  • De marges zijn lager. Door de grote hoeveelheid webshops, zijn de marges op producten lager geworden.
  • Het is moeilijk om bekendheid te krijgen. In een winkelstraat kunnen langslopende voorbijgangers altijd stoppen om een nieuwe winkel te ontdekken. Op internet moet een webshop veel moeite of geld steken in online marketing en SEO, om bezoekers naar de webshop te krijgen.
  • Er is minder vertrouwen op internet dan in normale winkels. Zo weet je als consument van tevoren niet of je een webshop kunt vertrouwen. Er zijn vele voorbeelden van consumenten die online een product bestellen (en betalen) en vervolgens nooit iets ontvangen en ook de webshop niet kunnen bereiken.
  • E-commerce is afhankelijk van bepaalde factoren, zoals internettoegang en internetsnelheid. Ook is er hardware nodig, zoals een computer, een tablet of een Smartphone.

Vormen van e-commerce

Er zijn verschillende vormen van e-commerce:

  • Business-to-business (B2B): dit zijn handelsactiviteiten via het internet tussen twee bedrijven. Een voorbeeld is Alibaba.com.
  • Business-to-consumer (B2C): dit zijn handelsactiviteiten via het internet tussen een bedrijf en een consument. Een voorbeeld is Bol.com.
  • Consumer-to-consumer (C2C): dit zijn handelsactiviteiten via het internet tussen twee consumenten. Een voorbeeld is Marktplaats.nl.
Advertentie