Voor wie geen roze bril, maar helderheid over financiën wil.
Aflevergarantie
  • Aflevergarantie

Aflevergarantie

Ruim 60% van de Nederlanders heeft een creditcard, maar in webshops betalen mensen liever met iDeal. Panelwizard deed onderzoek onder 1.700 consumenten. Hieruit blijkt dat 40% denkt dat creditcards niet veilig zijn. Toch zit bij alle Visa en Mastercards standaard een aflevergarantie. Word je bestelling niet geleverd? Dan krijg je je geld gewoon terug.

In dit artikel wordt uitgelegd wat aflevergarantie betekent en in welke gevallen je je geld terugkrijgt. Ook kijken we naar de voor- en nadelen van vergelijkbare betalingsmogelijkheden, zoals iDeal en Paypal.

Definitie

Aflevergarantie betekent dat een betaling wordt teruggedraaid als een bestelling niet wordt geleverd. De garantie geldt ook als een onterechte afschrijving wordt gedaan of het geleverde artikel nep blijkt te zijn. Deze service is bij de meeste creditcards standaard inbegrepen. Om geld terug te krijgen, moet een betwistingsformulier worden ingevuld.

Uitleg

In webwinkels moet je eigenlijk altijd vooruit betalen. Als je niet eerst betaalt, dan wordt er ook niets verzonden. Meestal kun je kiezen tussen iDeal, Paypal of creditcard. Als je met iDeal betaalt, ben je nooit verzekerd. Levert de webwinkel niet en betalen ze niets terug? Dan kun je naar je geld fluiten. Betaal je met Paypal of je creditcard, dan ben je wel beschermd. Even een paar voorbeelden ter verduidelijking. Je hebt:

  • een Full HD Flatscreen besteld en na drie maanden nog steeds niets ontvangen;
  • een boormachine besteld en er wordt een cirkelzaag afgeleverd;
  • zes Hugo Boss Boxershorts gekocht en er worden maar vier geleverd;
  • een Seiko horloge besteld en er komt een “kermishorloge” binnen.

Een ander veel voorkomend probleem zijn onterechte afschrijvingen. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement dat je al had opgezegd, maar er toch weer voor een jaar wordt afgeschreven. Of een hotelkamer die je op tijd had geannuleerd, terwijl je creditcard toch is gecharged.

Wat moet je dan doen?

Je moet altijd eerst contact opnemen met de leverancier. Als je belt kun je het beste na afloop ook een e-mail sturen met een bevestiging van de afspraken die je per telefoon hebt gemaakt. Er zijn twee opties. De leverancier levert alsnog of hij stort je geld terug. Is dat beide niet het geval, dan kun je je geld bij je creditcardmaatschappij terugvragen.

  1. Je vult het betwistingsformulier in (voor ICS Creditcards)
  2. Je voegt een kopie van de factuur bij
  3. Doe ook de mailwisseling en andere bewijzen van contact tussen jou en de leverancier erbij.

De creditcardmaatschappij doet altijd eerst nog een poging om je geld terug te krijgen via de leverancier. Dit kan een tijdje duren, maar als dat ook niet lukt, krijg je alsnog het totale bedrag inclusief verzendkosten terug.

Advertentie

2018-05-21T14:45:04+00:00Categorie: Creditcards|Tags: , , , , |

Over de auteur:

Scholto Bos
Scholto was docent economie en M&O op een middelbare school en werkte als consultant bij onderzoeks- en adviesbureau Zenc. Vervolgens was hij 9 jaar werkzaam bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Sinds 2015 is hij oprichter & uitgever bij Finler Media.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt cookies. Akkoord