Ben je je creditcard kwijt of is die gestolen? Laat hem dan per direct blokkeren. Dan kan niemand er misbruik van maken. Je krijgt gratis een nieuwe kaart toegestuurd. Heeft iemand in de tussentijd toch geld opgenomen? Dan krijg je het volledige bedrag terug als je per direct hebt geblokkeerd en politieaangifte hebt gedaan.
Telefoonnummers
Alle fraudenummers zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Je creditcard wordt per direct geblokkeerd. Bij alle aanbieders krijg je binnen enkele dagen kosteloos een nieuwe creditcard opgestuurd.
Onterechte betalingen en aangifte
Bij diefstal is het noodzakelijk dat je een proces-verbaal op laat maken bij de politie. Laat direct je creditcard blokkeren en vul het formulier in die jouw bank of verstrekker je toestuurt. Alleen met een politieaangifte plus een ondertekend fraudeformulier kom je in aanmerking voor vergoeding bij een onterechte betaling.
Daarnaast is het van belang dat je zorgvuldig met je gegevens omgaat. Doe nooit een betaling via een onbeveiligde website en zet je pincode niet in een tekstbestand op je computer. Je komt namelijk niet in aanmerking als je aantoonbaar onzorgvuldig met je persoonlijke gegevens bent omgesprongen.
Overigens is de kans dat iemand nog misbruik kan maken van je creditcard erg klein geworden. Vroeger kon iemand je handtekening vervalsen, maar tegenwoordig zit op alle creditcards een pincode. Als je op het internet afrekent, krijg je een extra code op je mobiel die je in moet voeren. Een crimineel moet dan naast jouw creditcard ook de beschikking hebben over je smartphone plus wachtwoord.
Noodgeld
Is zowel je bankpas als creditcard gesloten en zit je zonder geld in het buitenland? Een paar banken en creditcardverstrekkers bieden noodgeld aan, ook wel Emergency Cash genoemd. Als je belt om je creditcard te blokkeren, vraagt een medewerker of je hier gebruik van wil maken. Meestal gaat het om een maximum van €1.000,- die je binnen enkele uren bij een samenwerkende buitenlandse bank af kunt halen. Een medewerker zorgt er dan voor dat je naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt kunt.
Met dit noodgeld kun je in elk geval een paar dagen door. Het bedrag wordt op je creditcardsaldo ingehouden en aan het einde van de maand van je rekening afgeschreven. Let op: niet alle aanbieders bieden deze service aan. Degene die het wel aanbieden, brengen hiervoor geen eenmalige kosten in rekening.
Automatische blokkade
Je creditcard kan om twee redenen automatisch worden geblokkeerd. De eerste reden is als een creditcardverstrekker verdachte transacties ontdekt. Alle aanbieders hebben een fraudeteam die met geavanceerde software betalingen controleert. Als er in één keer een grote betaling wordt gedaan of bijv. twee transacties binnen een uur vanuit twee verschillende landen, dan wordt dat als verdacht aangemerkt. Je creditcard wordt uit veiligheidsoverwegingen preventief geblokkeerd en er wordt telefonisch met contact je opgenomen. Mocht er niets aan de hand zijn, dan wordt je kaart direct weer gedeblokkeerd.
De tweede reden is als jij of iemand anders driemaal de verkeerde pincode heeft ingevoerd. Als jij het zelf was, dan kun je gewoon inloggen op ‘Online Bankieren’ of je ‘Creditcard App’ om je kaart weer te deblokkeren. Meer hierover lees je creditcard activeren. Via de pp kun je je pincode opnieuw opvragen of instellen als je hem vergeten bent. Was het iemand anders? Neem dan direct contact op via één van de bovenstaande telefoonnummers.