FAQ

Hoe kan ik mijn creditcard activeren?

Activeren

Uit veiligheidsoverwegingen worden nieuwe (of vervangende) creditcards altijd geblokkeerd toegezonden. Je krijgt de kaart in een blanco enveloppe. Een dag eerder of later krijg je een andere enveloppe met daarin de pincode. Op deze manier wordt fraude vrijwel volledig uitgesloten. Als laatste stap moet je de creditcard activeren voor je hem kunt gebruiken.

Activeren of deblokkeren

De ene bank of creditcardverstrekker heeft het over deblokkeren en de andere over activeren. Het betekent hetzelfde. Bij de één moet je inloggen op ‘Online Bankieren’ en bij de ander moet je met een ‘Creditcard App’ een activatiecode genereren. Hieronder worden de verschillende manieren besproken. Dit werkt ook als als je per ongeluk drie keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst, waardoor je creditcard is geblokkeerd. Ook dan moet je opnieuw activeren.

Online activeren

De meeste creditcards in Nederland zijn van ICS. Als je die wilt activeren log je in op MijnICS. Als je een nieuwe klant bent, heb je tijdens je bestelling misschien al een account aangemaakt. Anders kun je je direct registreren en heb je binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Tijdens het inloggen krijg je een code per sms die je in moet voeren om in het beheermenu te komen. Klik in dit menu vervolgens op ‘creditcard deblokkeren’ en je bent klaar.

Bij American Express kun je je creditcard activeren met behulp van de Amex App of door in te loggen / registreren via je Amex Account. Ga naar ‘Account’, klik vervolgens op ‘Beheer uw account’ en tot slot op ‘Activeren en kaart toevoegen’. Na het invullen van de gewenste gegevens is die direct klaar om te gebruiken.

Bij de Rabobank activeer je door in te loggen Rabo Online Bankieren en je creditcardnummer en vervaldatum in te voeren. Het is ook mogelijk om met je identiteitsbewijs + creditcard naar een lokale bank te gaan. Je kaart wordt door een medewerker geactiveerd in het systeem. Bij ING werkt online activatie op eenzelfde manier. Met deze link hebben ING-klanten het binnen 1 minuut geregeld.

Activatie door betaling (alleen ICS)

ICS-klanten hoeven niet verplicht eerst in te loggen. Je kunt ook gewoon activeren door in een winkel of restaurant af te rekenen en je pincode in te voeren. Daarna is die klaar om overal te gebruiken. Let op: contactloos betalen kan de eerste keer dus niet. De eerste keer gebruik je je pincode ter activatie ook al is het bedrag €25,- of lager.

De laatste activatiemethode is door er online mee af te rekenen. Tijdens het afrekenen wordt om een 3d secure of e-code gevraagd. Pak direct je mobiele telefoon en open de ICS App. Klik in het menu op ‘e-code genereren’. Voer de code in bij de webwinkel en je bent klaar. Deze methodes werken alleen voor nieuwe creditcards. Als je een bestaande klant bent en je hebt 3 keer achter elkaar je pincode verkeerd ingevuld, kun je alleen maar via MijnICS deblokkeren.

Bij American Express, ING en Rabobank kun je niet activeren door met je pincode in een winkel af te rekenen. Je moet eerst online activeren voor je hem in een kledingwinkel, restaurant of webshop kunt gebruiken.

Vervanging

De geldigheidsduur van een creditcard is 5 jaar. Dit kun je zien aan de vervaldatum op de voorkant van je kaart. Een maand voor deze vervaldatum krijg je automatisch een vervangende creditcard thuisgestuurd. De pincode en het creditcardnummer blijven hetzelfde, maar je krijgt wel een nieuwe cvc code.

Ook je vervangende kaart is standaard geblokkeerd. Zodra je de nieuwe creditcard activeert, kunt je de oude niet meer gebruiken. Deze wordt namelijk automatisch geblokkeerd. Die kun je dan gewoon doorknippen en weggooien.