FAQ

Wat is een bestedingslimiet?

Bestedingslimiet

Op creditcards zit een bestedingslimiet, ook wel bestedingsruimte genoemd. Dit is het max. bedrag dat maandelijks mag worden uitgegeven. Als aan het einde van de maand op tijd wordt terugbetaald, dan is het limiet de maand erna hetzelfde. In dit artikel wordt uitgelegd hoe een bestedingslimiet wordt bepaald, hoe je een (tijdelijke) verhoging of verlaging indient en waarom zonder overleg mag worden verlaagd.

Definitie

Er is sprake van een bestedingslimiet als gedurende een bepaalde periode een vooraf vastgesteld bedrag mag worden uitgegeven met een creditcard. De afspraak wordt gemaakt tussen een creditcardhouder en de creditcardmaatschappij.

Hoogte bestedingslimiet

De hoogte is meestal van tevoren vastgesteld en hangt af van:

  • Inkomen
  • Omzet (voor zakelijke creditcards)
  • Doelgroep
  • Betaalgedrag

Vooral het bruto inkomen of netto maandsalaris is belangrijk. De meeste creditcardmaatschappijen stellen als eis dat iemand bijv. meer dan €23.000 bruto per jaar moet verdienen. Een andere veel voorkomende eis is dat er minimaal €1.150 netto inkomen per maand op iemands bankrekening wordt bijgeschreven (€13.800 netto per jaar). Over het algemeen is de regel: hoger iemands inkomen, hoe hoger het limiet.

Bedrijven kunnen zakelijke creditcards aanvragen. Voor deze doelgroep is omzet van belang. Ook hier geldt: hoe hoger de jaaromzet, hoe hoger het limiet. Bij grotere bedrijven moeten meerdere werknemers betalingen kunnen doen met een zakelijke creditcard. Het limiet wordt dan verdeeld over deze werknemers.

Ook wordt naar doelgroep gekeken. Voor studenten en zzp-ers geldt bijv. een lager limiet dan voor mensen met een vaste baan. Studenten worden op deze manier in bescherming genomen om niet te veel uit te geven. Voor zzp-ers geldt vaak dat zij tijdens het startjaar van hun bedrijf een lager limiet krijgen en pas daarna verhoging kunnen aanvragen.

Tot slot is betaalgedrag van belang. Betaalt iemand altijd op tijd terug of kiest hij vaak voor gespreid betalen? De creditcardmaatschappij volgt nauwlettend het betaalgedrag en mag zelfstandig besluiten om het limiet te verlagen. Dit geldt vooral voor mensen die veel uitgaven doen, maar niet op tijd terugbetalen. De creditcardmaatschappij heeft ook toegang tot de BKR-gegevens van de creditcardhouder. Als iemand meerdere schulden op zijn naam heeft staan, wordt vaak een lager limiet toegekend. Bij wanbetaling kan de kaart zelfs worden geblokkeerd.

Standaard limiet

Houd er rekening mee dat een creditcardmaatschappij mag besluiten een lager limiet toe te kennen of helemaal geen creditcard te verstrekken. Tijdens de aanvraag van een nieuwe creditcard kan meestal om een hoger of lager limiet worden gevraagd. Afhankelijk van factoren, zoals inkomen en type arbeidscontract stelt de creditcardmaatschappij vast of de aanvraag wordt toegekend.

Onbeperkt limiet

Creditcards van American Express (Amex) hebben geen bestedingslimiet. Een creditcardhouder moet wel iedere maand het volledige bedrag terugbetalen. Betalen in termijnen is niet mogelijk. Officieel zijn de kaarten van Amex dan ook geen creditcards, maar charge cards. Let op: ook Amex kijkt naar betaalgedrag en BKR-registratie en kan op basis daarvan besluiten een limiet in te stellen.

Verhogen of verlagen?

Wanneer een creditcardhouder grotere uitgaven doet, kan hij de creditcardmaatschappij vragen om zijn limiet (tijdelijk) te verhogen. Op basis van inkomen (of omzet), gedrag bij terugbetalen en geregistreerde schulden bij BKR wordt bepaald of de aanvraag wordt toegekend.

De creditcardmaatschappij kan ook zelf besluiten om te verhogen of te verlagen. Wanneer iemand altijd op tijd terugbetaald, dan biedt de creditcardmaatschappij aan om te verhogen. Op deze manier stijgt het limiet mee met het betaalgedrag en inkomen van de creditcardhouder.

Een tussentijdse BKR-toetsing speelt ook een rol. Wanneer een creditcardmaatschappij verneemt dat iemand ergens anders nieuwe schulden of een betalingsachterstand heeft, dan kan dit leiden tot het verlaging. Gespreid betalen leidt altijd tot BKR-registratie en is van invloed op het bestedingslimiet.

Bedrijfslimiet

Een limiet op een zakelijke creditcard heet bedrijfslimiet. De hoogte wordt in nauwe samenspraak tussen bedrijf en creditcardmaatschappij vastgesteld, zodat die in lijn is met de bedrijfsinkomsten en bedrijfsdoelstellingen.

Bij een bedrijfskaart hebben vaak meerdere werknemers een creditcard ‘op zak’. Een werkgever kan met een zakelijke creditcard een limiet per werknemer instellen. Zo kan een secretaresse maximaal €1.000 uitgeven aan bloemen, visitekaartjes en andere kleine uitgaven. En mag de adjunct-directeur  maximaal €5.000 uitgeven voor bijv. het boeken van hotels, tickets en andere grotere uitgaven.

Gedeeld bestedingslimiet

Bij particuliere creditcards kan vaak een extra kaart worden aangevraagd. Bij sommige kaarten worden zelfs automatisch één of meerdere extra creditcards bijgeleverd. Er is dan sprake van een hoofdkaart en één of meerdere partnerkaarten. Zo kan een heel gezin of kunnen meerdere werknemers gebruik maken van een kaart.

Het bestedingslimiet voor extra kaarten zijn gedeelde limieten. Het maandelijkse plafond is dan het bedrag dat door alle kaarten samen mag worden uitgegeven. Als een hoofdkaarthouder een limiet heeft van €2.500, dan mag zijn partner of werknemer gebruik maken van hetzelfde limiet. Geeft één van de kaarthouders bijv. €500 uit, dan is het limiet op alle kaarten op dat moment €500 lager.

Andere beperkingen

Voor creditcards gelden ook andere beperkingen. Met een creditcard kunnen niet alleen betalingen in winkels worden gedaan, maar kan ook worden gepind. Voor pinnen geldt altijd een limiet voor een maximale opname per dag, week en/of maand.

Verder levert een creditcardmaatschappij eigenlijk altijd een aankoopverzekering bij een kaart. Dit betekent dat aankopen tot een bepaalde tijd en vastgesteld bedrag zijn verzekerd. Hiervoor gelden ook limieten. Zo zijn aankopen tot een maximum van bijv. €750 verzekerd (met een eigen risico van €50) en kan tot maximaal 90, 180 of 365 dagen na aankoop een claim worden ingediend.